9 Mac 2009

Keterangan gaji

Rata rata masih ramai lagi yang keliru dengan istilah gaji yang digunakan. Kesilapan memberi maklumat gaji akan menyebabkan kesilapan dari segi kiraan kasar untuk kelayakan pinjaman.

Gaji Pokok ialah gaji asas yang diperolehi pada setiap bulan.

Elaun Tetap ialah elaun yang diperolehi setiap bulan tidak termasuk elaun memangku, elaun lebih masa , tunggakan gaji dan bonus.

Gaji Kasar ialah jumlah Gaji Pokok dan kesemua elaun tetap atau tidak tetap diperolehi pada bulan tersebut.

Potongan tetap ialah potongan tetap di dalam slip gaji setiap bulan , termasuklah potongan KWSP dan juga PCB , potongan biro angkasa dan lain lain potongan yang berkala tetap untuk setiap bulan.
Setiap potongan untuk simpanan juga akan dikira sebagai komitmen potongan bulanan dan akan ditolak untuk mendapatkan nilai gaji bersih.

Gaji Bersih adalah jumlah Gaji Kasar setelah ditolak dengan POTONGAN TETAP pada setiap bulan.

Maklumat yang diperlukan untuk kiraan kelayakan GAJI POKOK + ELAUN TETAP serta POTONGAN TETAP sahaja.

POTONGAN GAJI ANDA SUDAH 60%? 
MASIH MEMERLUKAN KHIDMAT PEMBIAYAAN ?
WHATSAPP 0183759876 UTK MAKLUMAT LANJUT

  1. bagaimana nak nyatakan pendapatan kasar jika gaji kasar bulanan tidak tetap.contohnya seperti orang yng mengusahakan ladang dan penadapatan kasar berdasarkan penegeluaran ladanag tersebut(berbeza setiap bulan)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pendapatan kasar kebiasaannya memang tidak tetap setiap bulan. Pendapatan yang tetap ialah GAJI POKOK. Contohnya jika berkerja Pendapatan KASAR adalah jumlah gaji pokok + elaun OT = JUMLAH YG TIDAK TETAP. Jika berniaga PENDAPATAN KASAR adalah hasil jualan sebelum ditolak dengan pebelanjaan dan kos yang ditanggung.

      Padam
  2. org selalu cakap gaji basic, maksud dia apa? search google tak jumpa². also my exam grade all G. Mintak Pertolonggan Boss

    BalasPadam
    Balasan
    1. gaji basic adalah gaji pokok atau gaji asas tak termasuk elaun atau OT

      Padam

Start typing and press Enter to search