13 Julai 2009

Blacklist Biro Angkasa

Blacklist BPA bermaksud mempunyai tunggakan potongan di BPA. Sebenarnya bukan sahaja staff TNB yang terlibat tapi pengalaman saya setakat ini adalah dengan staff TNB, banyak permohonan dari staff TNB menghadapi masalah sebegini.

Bagaimana blacklist BPA boleh berlaku?

Sebagai cthnya gaji anda RM 1000 dan anda telah membuat pinjaman dengan Koperasi X yang menggunakan skim potongan BPA yg mana kelayakan potongan BPA adalah sehingga 60% dari jumlah gaji. Potongan BPA anda ialah RM 600. Kemudian anda telah membuat pinjaman dengan koperasi Y yang membenarkan potongan sehingga 80% dan potongan terus majikan. Pembayaran anda utk koperasi Y adalah RM 200. Pada setiap bulan koperasi Y telah membuat potongan terlebih dahulu bagi kemasukan gaji anda menyebabkan pihak BPA hanya dapat memotong RM 400 pada setiap bulan yg sepatutnya RM600 potongan, maka berlaku tunggakan RM 200 bagi potongan BPA pada setiap bulan.
  1. MCM SY KEJA DI JABATAN SWASTA BLH BUAT PINJAMAN KE?

    BalasPadam
  2. ada x mane2 agensi finance yang xterlibat dgn ctoss @ criss... sy pening kepala dah sbb perbankan yg mengheret sy kesitu bukannya berpunca dr kesalahan sy tetapi pegawai bank itu sendiri.. baki gaji masih layak meminjam ttpi terhalang dgn ctoss criss ni...

    BalasPadam

Start typing and press Enter to search