11 Jun 2017

Kenyataan Berkenaan Pemotongan Gaji

Dimaklumkan kerajaan bersetuju untuk membuka semula sekatan bayaran potongan gaji penjawat awam maksimum 60% melalui sistem gaji berkomputer JANM bermula Jun 2017. Kod gaji baharu bagi potongan pinjaman peribadi/insurans/takaful akan dilaksanakan mulai gaji Julai 2017 untuk tujuan pemantauan dan kawalan.

Sehubungan dengan itu, penjawat awam hendak mematuhi arahan pendapatan bersih sekurang kurangnya berada pada paras minimun 40% melalui surat JPA.BK(S)328/2 Jld.13(9) bertarikh 24 Januari 2017 mengenai "Pemantauan Ke Atas Pegawai Yang Berada Dalam Keberhutangan Yang Serius" supaya tidak dikenakan tindakan tatatertib.
  1. mohon pencerahan..kawan saya telah membuat pinjamn koperasi MBSB selama 25thn sebelum kerajaan menetapkan pinjaman sehingga tempoh 10 thn...pihak MBSB telah memaklumkan bahawa potongan akan bertambah lagi sedangkan potongan gaji sudah melebihi 70%...bila berbincang dengan pihak MBSB untuk mohon pengurangkan potongan katanya tiada budi bicara..kesian kat kawan saya gaji tinggal RM200 jika gaji kena potong lagi oleh pihak MBSB

    BalasPadam
    Balasan
    1. MBSB bukan koperasi. MBSB adalah satu syarikat yang dibenarkan memberi pembiayaan

      seeloknya cuba rujuk biro angkasa untuk maklumat lanjut berkenaan pemotongan gaji

      Padam
  2. Pertanyaan berkenaan slip gaji saya bulan ni dipotong gaji RM 215.00 tertulis MBSB JPA.minta penjelasan tian

    BalasPadam
  3. Pertanyaan berkenaan slip gaji saya bulan ni dipotong gaji RM 215.00 tertulis MBSB JPA.minta penjelasan tuan

    BalasPadam

Start typing and press Enter to search