15 November 2017

8 Pindaan Akta bagi Undang Undang Bankrup



Akhirnya RANG UNDANG UNDANG KEBANKRAPAN (PINDAAN) 2016 telah diluluskan Parlimen pada 29hb Mac 2017. Berikut adalah 8 pindaan dari Rang Undang Undang tersebut:


  1. Had KeBankrapan dinaikkan dari RM30,000 ke RM50,000
  2. Sebelum Mesyuarat Petisyen Pemiutang, Penghutang boleh memohon untuk memasuki progran Penyusunan Sukarela (Voluntary Arrangement – VA) atau Pelan Pembayaran Semula (Debt Repayment Plan – DRP) melalui Nominee berdaftar seperti Peguam, Juruaudit Berlesen dan Akauntan Berdaftar atau sesiapa yang dilantik oleh Jabatan Insolvensi.
  3. Penghutang boleh memohon ke Mahkamah melalui Notis Niat untuk memasuki VA dan Mahkamah akan keluarkan Perintah Interim (Interim Order) bagi tempoh 3 bulan untuk persetujuan pihak-pihak mengikat VA dan Perintah Interim ini mempunyai kesan moratorium iaitu tiada prosiding kebankrapan atau proses undang-undang boleh dimulakan atau diteruskan terhadap penghutang kecuali dengan kebenaran mahkamah
  4. Tiada lagi KeBankrapan bagi “Penjamin sosial” iaitu penjamin yang tidak mendapat apa apa faedah dari jaminannya seperti penjamin biasiswa, penjamin kereta dan rumah persendirian yang bukan suami/isteri peminjam iaitu dalam bahasa “kasar”nya penjamin “biawak hidup”. Bagi penjamin yang lain juga syarat untuk diBankrupkan ialah Bank mesti membuktikan bahawa segala usaha telah dibuat dari segi pelaksanaan undang undang untuk mengutip hutang dari peminjam dulu.
  5. Cara penyerahan Notis KeBankrapan adalah lebih ketat iaitu penyerahan kediri dan hanya boleh melalui penyampaian ganti jika penghutang dengan sengaja mengelak untuk menerima penyerahan tersebut.
  6. Pertimbangan untuk pelepasan siBankrap juga dipendekkan kepada 3 (TIGA) tahun dari 5 (LIMA) tahun atas budi bicara Pengarah Jabatan Insolvensi jika siBankrap telah melaporkan diri dan menyerahkan borang pendapatan dan perbelanjaan dan telah membayar jumlah yang telah dipersetujui dengan Jabatan Insolvensi secara bulanan sehingga mencapai “target” jumlah tersebut.
  7. Pelepasan juga akan diberikan kepada Bankrap yang sudah meninggal, yang disenaraikan sebagai OKU, Bankrap yang mengidap penyakit yang kritikal dan juga Penjamin Sosial
  8. Penjamin sosial boleh dibenarkan pelepasan daripada keBankrapan atas budi bicara Pengarah Jabatan Insolvensi


Ini yang kita tunggu tunggu setelah sekian lama. Walaubagaimanapun, penjamin sosial pun tidak terlepas dari tindakan pelaksanaan undang undang yang lain seperti WSS, Garnishee dan Saman Penghutang Penghakiman.

AKTA BARU INI BOLEH DIKATAKAN MEMBANTU INDIVIDU YG BANKRUP

petikan berita

JABATAN Insolvensi Malaysia (MdI) jangka lebih banyak kes bankrap dapat diselesaikan setiap tahun sebaik Akta Insolvensi 2016 dikuatkuasakan sepenuhnya bulan depan.
Ketua Pengarah MdI Datuk Abdul Rahman Putra Taha berkata, pihaknya menganggarkan hampir 20,000 kes bankrap direkodkan setiap tahun dengan keseluruhan 294,000 kes bankrap terkumpul setakat ini.
Beliau berkata, menerusi Akta Insolvensi 2016, beberapa perubahan dasar seperti nilai minimum kebankrapan dinaikkan kepada RM50,000 selain seseorang yang bankrap boleh dilepaskan awal daripada status kebankrapan selepas tempoh tiga tahun dari tarikh pemfailan Penyata Hal Ehwal, berbanding lima tahun sebelum ini.
"Dalam akta berkenaan, terdapat lapan perubahan dasar dibuat pada akta sedia ada iaitu penjamin sosial tidak boleh dibankrapkan, notis petisyen atau kebankrapan disampaikan secara kendiri, mekanisme penyelamat, nilai minima kebankrapan dinaikkan, pelepasan automatik, pelepasan bankrap tanpa bantahan pemiutang, sistem satu perintah kebankrapan dan tabung bantuan insolvensi," katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang media sempena majlis penutup sambutan bulan kemerdekaan dan taklimat Akta Insolvensi 2016 (Akta A1534) di sini, hari ini.
Katanya, MdI sudah menyediakan beberapa mekanisme untuk membantu individu bankrap keluar daripada status bankrap.
Abdul Rahman berkata, pihaknya turut mengadakan jelajah di setiap negeri bagi memberi taklimat terperinci kepada individu bankrap dan orang awam mengenai akta baru berkenaan.

Harian Metro Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 14 September 2017 @ 5:39 PM
  1. bagaimana dengan peminjam yang disenarai hitam sebelum ini yang jumlah pimjaman 30000?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Untuk yang bekerja swasta mmg susah sikit , tetapi kalau tuan bekerja kerajaan boleh rujuk di pos ini utk maklumat lanjut

      http://www.pinjamanonline.com/2018/03/skim-baik-pulih-gaji.html

      Padam
  2. Assalamualaikum..sy ada ccris crdt card..sy gov servant..nk clearkan ccris dn nk kurangkan potongan dlm payslip..blh Bantu ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumusalam, kalau masih ada kelayakan boleh ... whatsapp saya untuk saya semak kelayakan

      http://wasap.pinjamanonline.com/

      Padam

Start typing and press Enter to search