17 Mac 2017

Pinjaman Peribadi Yayasan Ihsan Rakyat ( YIR )

Pengenalan kepada YIR 



Yayasan Ihsan Rakyat (YIR) menawarkan pembiayaan peribadi ataupun personal loan kepada kakitangan kerajaan persekutuan (AG- Accountant General) dan anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) sahaja.

Yayasan Ihsan Rakyat (YIR) mempunyai kod potongan sendiri dan tidak menggunakan biro potongan angkasa (BPA) untuk membuat pemotongan gaji tetapi potongan akan dibuat terus ke dalam payslip menggunakan nama YAYASAN IHSAN RAKYAT.




Proses kelulusan cepat 5-7 hari bekerja. Dokumen hendaklah dipastikan lengkap semasa menghantar borang pemohonan untuk mengelakkan pembaziran masa

Pembiayaan peribadi ini tidak ditawarkan kepada kakitangan state government (kerajaan negeri), universiti dan hospital universiti, Majlis Daerah dan Perbandaran serta GLC) kerana agensi terbabit tidak mempunyai kod potongan YIR dan hanya payslip yang dicetak di Jabatan Akauntan Negara Malaysia (JANM atau ANM) sahaja yang layak memohon. Bagi staf seperti tersebut boleh memohon Yayasan Perlis RCE.

Kakitangan awam yang berminat memohon pinjaman peribadi boleh menghantar payslip tuan/puan ke WHATSAPP saya di 018 375 9876

BEBERAPA PERKARA YANG PERLU DIAMBIL PERHATIAN SEBELUM MENGHANTAR BORANG PERMOHOHAN YAYASAN IHSAN RAKYAT 

  1. Surat pengesahan Jawatan:
    Mestilah berkepala surat (letterhead) original dan MESTILAH ditulis alamat Yayasan Ihsan Rakyat seperti berikut:-
    Alamat Yayasan Ihsan Rakyat:

    Yayasan Ihsan RakyatLot 33 01/02 33rd Floor
    Sunway Putra Tower
    100 Jalan Putra
    50350 Kuala Lumpur.

    Jika tidak ditulis alamat atau hanya meletakkan 'kepada sesiapa yang berkenaan' maka pemohon kena mohon surat pengesahan jawatan sekali lagi dan permohonan tidak boleh diproses kerana dokumen tidak lengkap.
  2. Salinan IC Kad pengenalan pemohon:
    Mesti jelas dan nampak raut wajah pemohon. Boleh print IC di kedai stationery untuk mendapatkan salinan ic yang benar-benar jelas. Tetapi memadai jika fotostat jika salinan ic itu jelas.
  3. Bil utiliti yang terkini (ori/fotostat):
    Mesti menyertakan bil utiliti yang terkini.
  4. Tandatangan pemohon/ Signature:
    Mestilah menggunakan pen dakwat basah 0.7mm warna hitam (seperti gel pen pilot dan lain2 brand). Setiap signature mesti RINGKAS dan SAMA pada semua borang. Jika ada tandatangan yang tidak sama, maka pihak yayasan akan menyuruh kembali pemohon untuk menandatangani borang yang mempunyai tandatangan yang tidak sama.
  5. JANGAN tulis tarikh:
    Kosongkan ruangan tarikh. Jika pemohon menulis tarikh maka pemohon kena sign semula borang yang telah ditulis tarikh itu.
  6. Tandatangan dan pengesahan majikan:
    Mestilah mendapatkannya dari pegawai yang dilantik oleh majikan dan pengesahannya laku dan diiktiraf bagi mengelakkan pemohon mendapatkan cop pengesahan sekali lagi.
  7. Optional Surat transfer:
    Jika pemohon baru bertukar jabatan/sekolah, sila lampirkan surat pertukaran/ transfer location letter kepada pihak koperasi. Dokumen ini tidak perlu disahkan.

  8. Surat khas untuk staff PDRM
    Untuk permohonan dari PDRM , hanya boleh dimohon dengan Yayasan Ihsan sahaja. Permohonan pinjaman atas sebab PERUBATAN dan PENDIDIKAN sahaja yang diterima bergantung kepada kelulusan daripada majikan.
  9. Ada intransit MBSB pakej waslah:
    Jika pinjaman MBSB waslah ini akan dipotong pada tahun yang sama pemohon ingin membuat loan, maka loan akan reject. Sila maklumkan kepada pihak kami samada potongan ansuran baru MBSB Waslah akan dikenakan penambahan pada tahun ini ataupun tahun terkedepan

Catat Ulasan

Start typing and press Enter to search