18 Oktober 2009

keratan akhbar dari utusan malaysia

Sasar pinjaman RM300 juta


PETALING JAYA 18 Sept. - Bermula daripada sebuah koperasi yang kecil seramai 100 orang untuk menjaga kebajikan pekerja sebuah ladang di Kuala Kerai, Kelantan, Koperasi Wawasan Malaysia Bhd. (Kowamas) akhirnya berkembang pesat.
Kini, koperasi yang ditubuhkan pada 1996, mempunyai modal pusingan tahunan sebanyak RM300 juta.
Daripada asalnya, menjalankan aktiviti pertanian sara diri, Kowamas kemudian menceburi perniagaan berteraskan kewangan tanpa berpaling lagi ke belakang.
Setelah berlaku perubahan dalam barisan pengurusan pada tahun 2007 dan perpindahan pejabat dari Kelantan ke Kelana Jaya, Selangor setahun selepas itu, Kowamas terus berkembang dengan merancang pengenalan produk-produk baru.
Koperasi itu akhirnya melancarkan produk pertama iaitu e-Wawasan dengan kerjasama Malayan Banking Bhd. (Maybank) pada Ogos 2008.
e-Wawasan merupakan produk pinjaman peribadi berlandaskan prinsip Islam, Al-Innah yang disediakan kepada ahli Kowamas dengan bayaran balik dibuat secara potongan gaji.
Pengerusi Eksekutifnya, Datuk Mohamed Farid Zawawi berkata, setelah setahun pelancaran produk tersebut, sambutan amat baik diterima oleh ahli-ahli Kowamas.
''Setakat ini, syarikat mempunyai 5,000 ahli dan jumlah pinjaman yang dikeluarkan sebanyak RM200 juta,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Kebanyakan ahlinya kini terdiri daripada kakitangan kerajaan dan badan-badan berkanun yang ingin mendapatkan pinjaman peribadi.
Mohamed Farid berkata, pada tahun ini, Kowamas menyasarkan jumlah pinjaman bagi produk e-Wawasan sebanyak RM300 juta dan setakat lapan bulan pertama ini mencatatkan jumlah pinjaman sebanyak RM170 juta.
Beliau berkata, daripada jumlah tersebut, koperasi itu menyasarkan keuntungan sebanyak RM3 juta bagi tahun ini.
Katanya, pihaknya masih berada dalam landasan untuk mencapai sasaran tersebut dengan jumlah keuntungan sehingga Ogos tahun ini adalah sebanyak RM1.8 juta.
Mohamed Farid berkata, syarikat itu yakin dapat mencapai baki sebanyak RM1.2 juta dalam tempoh empat bulan terakhir tahun ini.
Sebagai sebuah koperasi, Kowamas amat menitik beratkan kebajikan ahlinya dan memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada setiap ahlinya.
Bagi tahun lalu sahaja, Kowamas memberikan dividen sebanyak 30 peratus kepada setiap ahlinya yang membayar hanya RM200 untuk menyertai koperasi itu.
Menurut Mohamed Farid: ''Kami akan berusaha agar pada tahun hadapan jumlah dividen yang diberikan kepada ahli dijangka meningkat lebih tinggi berbanding tahun ini.
''Kami merupakan antara koperasi yang menawarkan dividen tertinggi kepada ahlinya walaupun baru beroperasi jika dibanding dengan koperasi lain,'' kata beliau.
Mengenai rancangan masa hadapan syarikat, beliau berkata, Kowamas akan melancarkan produk terbarunya iaitu produk Ar-Rahnu yang merupakan pajak gadai secara Islam seperti mana yang ditawarkan oleh Bank Rakyat.
Katanya, pengenalan produk baru itu pada awal tahun depan akan dilakukan dengan kerjasama bank koperasi yang terbesar di Malaysia, Bank Rakyat.
Menurut beliau, sejumlah RM40 juta akan dilaburkan untuk memperkenalkan produk tersebut dengan perkongsian 80 peratus dari Bank Rakyat dan 20 peratus daripada Kowamas sendiri.
Mohamed Farid berkata, syarikat akan membuka empat buah cawangan bagi produk Ar-Rahnu di Kota Bahru, Johor Bahru, Perak dan Pahang, masing-masing mempunyai modal sebanyak RM10 juta.
Mengenai produk e-Wawasan pula, beliau berkata, Kowamas akan menambah tiga lagi cawangan iaitu di Johor Bahru, Sungai Petani dan Kuantan menjadikan kesemuanya tujuh buah.
''Kesemua cawangan yang akan dibuka di ketiga buah tempat tersebut akan mula beroperasi sebelum akhir tahun ini,'' katanya.
Mengulas tentang prestasi keseluruhan syarikat beliau berkata, syarikat itu menjangkakan kadar pertumbuhan sebanyak 30 peratus bagi 10 tahun akan datang mulai tahun depan.
Katanya, jangkaan tersebut berpandukan kepada keadaan semasa syarikat yang dilihat begitu mantap serta pelancaran produk baru pada tahun hadapan.
Mohamed Farid, menambah, keyakinan itu berdasarkan jangkaan meningkatnya permintaan berikutan keadaan ekonomi yang semakin pulih.

rujukan : http://www.utusan.com.my/

Catat Ulasan

Start typing and press Enter to search